Kan van alles zijn

Magazine, geboortekaart, uitnodiging etc...

Alhoewel websites en de mobiele applicaties enorm in opkomst zijn, is er nog altijd vraag naar drukwerk. Kijk maar eens om je heen. Als je er bewust op gaat letten zul je zien dat er nog veel drukwerk wordt gemaakt. En dat kan van alles zijn......

Drukwerk soorten en specificaties

Er zijn enorm veel soorten drukwerk, die allemaal van elkaar verschillen. Alhoewel het formaat bijna altijd hetzelfde is, ziet geen visitekaartje er hetzelfde uit. Dat komt door dat je het op verschillende manieren kan laten drukken. Op het moment dat je drukwerk laat maken kun je namelijk ook nog kiezen uit verschillende drukspecificaties zoals formaat, papiersoort, gewicht van papier, afwerking en oplage.
 

Hieronder een overzicht van drukwerk voorbeelden. En om een indruk te krijgen van de mogelijke specificaties per uitgave een opsomming van een standaard uitgave.

diverse soorten visitekaartjes

Visitekaartje

Contactgegevens zijn online snel gevonden maar ook makkelijk vanuit je mobiele telefoon te versturen. Toch hebben mensen de behoefte om een visitekaartje bij zich te dragen. Na een bijeenkomst of een ontmoeting kan het kaartje persoonlijk worden gegeven aan een nieuwe klant.

Specificaties

  • formaat: 5,5 x 8,5 cm (staand of liggend)
  • omvang: 2-zijdig, zowel dubbel als enkelzijdig bedrukt
  • papiergewicht: tussen 250 of 300 gram
  • oplage: vanaf 250 exemplaren

Flyers

Dit promotiemiddel wordt vaak ingezet bij festivals. Daar worden vaak flyers uitgedeeld om het publiek te informeren over bijvoorbeeld het programma. Anders gezegd wordt dit informatiemiddel vaak gebruikt als een organisatie aan een groot publiek iets wil communiceren.

Specificaties

  • formaat: 14,8 x 21 cm (A5)
  • papiergewicht: 90 gram
  • omvang: 2-zijdig, dubbelzijdig bedrukt
  • oplage: zeer hoge oplage ivm beoogde bereik 
Tijdschriften en magazines in de schappen van de winkel

Magazines, brochures en tijdschriften

In de schappen van de supermarkt zijn ze nog altijd te vinden. Men blijft simpelweg de behoefte houden om door een tijdschrift te bladeren. Thuis lekker op de bank zitten lezen of een reisbrochure om mee te nemen op vakantie.

Er zijn verschillende redenen om een brochure te laten maken. Zo kan het zijn dat je een klant na een gesprek een bedrijfsbrochure mee wilt geven met daarin alle faciliteiten die het bedrijf kan bieden.

Specificaties

  • Formaat: A4 formaat
  • Omvang: Tussen de 8 en 100 pagina’s
  • Papiergewicht: tussen 80 en 170 gram
  • Oplage: vaak hoge oplage aangezien de stuk prijs dan omlaag gaat
     

Geboortekaartjes

Als je een baby verwacht dan wil je dat na verloop van tijd aan iedereen vertellen. Als het geboren is wil je graag je familie, vrienden en kennissen persoonlijk een kaartje sturen met daarop het nieuws.

Specificatie

  • Formaat: vierkant (13,5 x 13,5)
  • Omvang: vier zijdig, gevouwen
  • Oplage: 50 a 250 exemplaren
  • Papiergewicht: 250 tot 300 gram

Uitnodigingen

Er zijn verschillende redenen om uitnodigingen te versturen. Het kan zijn voor een bruiloft een housewarming of voor een bezoek aan een beurs. Een reden om deze te laten drukken en te versturen is dat je, je graag persoonlijk tot iemand wil richten om deze uit te uitnodigen. 

Specificaties

  • Formaat: 9,8 x 21 cm
  • Omvang: 2 zijdig
  • Oplage: 50 tot 500 exemplaren
  • Papiergewicht: 250 tot 300 gram

Jaarverslagen

Grote bedrijven zijn verplicht om elk jaar een jaarverslag te maken en te drukken. Bestuursleden en aandeelhouders ontvangen meestal nog een gedrukt exemplaar. Ook belangstellenden kunnen het jaarverslag opvragen. Tegenwoordig wordt het dan steeds gebruikelijker dat men dan een digitale versie in de vorm van een PDF ontvangt. 

Specificaties

  • Formaat: A4: 21 x 29,7 cm
  • Omvang: 100 pagina's
  • Papiergewicht: omslag 200 gram/ binnenwerk 90 gram
  • Oplage: 500 exemplaren

Promotieplan

Rapporten, promotieplannen en subsidie aanvragen worden nog veel geschreven. Vaak binnen een organisatie in een tekstverwerkingsprogramma opgemaakt. In het digitale tijdperk waarin we nu leven worden deze veelal als attachment via e-mail verspreid. In sommige gevallen worden er toch nog exemplaren speciaal opgemaakt en gedrukt, het gaat dan vaak om een kleine oplage. Een van de redenen hiervan is om indruk te maken en op te vallen.

Specificaties

  • Formaat: A4: 21 x 29,7 cm
  • Omvang: 50 pagina's
  • Papiergewicht: 90 grams
  • Oplage: 5-10 exemplaren

Kranten

Internet op je mobiele telefoon en de opkomst van tablets zorgen ervoor dat de oplage van kranten omlaag gaat. Toch is er nog een grote groep mensen die de voorkeur geven aan het lezen van een gedrukt exemplaar. Een krant is een soort drukwerk dat je nog dagelijks om je heen ziet verschijnen.

Specificaties

  • Formaat: 42 x 29,7 cm
  • Omvang: verschilt per dag
  • Papiergewicht: 70-80 grams
  • Oplage: 264.890 exemplaren

Briefpapier en enveloppen

Als organisatie wil je je graag profileren en je huisstijl tonen. Een van de middelen om je huisstijl te presenteren is op briefpapier en enveloppen. Natuurlijk worden er steeds minder brieven verstuurd door de komst van e-mail maar toch is briefpapier en envelop nog heel gebruikelijk. In sommige branches is het zelfs verplicht om facturen per post te verzenden.

Specificaties

  • Formaat: A4: 21 x 29,7
  • Omvang: 1, mogelijk dubbelzijdig bedrukt
  • Papiergewicht: 90 grams
  • Oplage: 1000 exemplaren
     
keuze aan ansichtkaarten

Ansichtkaarten

Bij iedereen valt er nog wel eens een ansichtkaart op de deurmat. Voor zowel de zender als ontvanger is het fijn om deze te versturen of te ontvangen. Nieuw is natuurlijk wel dat met de moderne druktechnieken het steeds makkelijker mogelijk is om een persoonlijke kaart te sturen. Naast de boodschap kun je zelf ook de ansichtkaart ontwerpen door bijvoorbeeld een foto van jezelf met een toepasselijke tekst af te laten drukken en te versturen.

Specificaties

  • Formaat: A6: 10,4 x 14,8 cm 
  • Omvang: 1, enkelzijdig full color bedrukt
  • Papiergewicht: 250-300 grams
  • Oplage: 250 exemplaren

Notitieblokken

Boodschappenlijst, to do-lists of notities maken tijdens een college zijn nog altijd zeer gebruikelijk. Er zijn bedrijven die het logo, als promotiemiddel, laten bedrukken op memo- of notitieblokken en deze als gadget verspreiden op bijvoorbeeld beurzen of congressen.

Specificaties

  • Formaat: A5: 14,8 x 210 cm
  • Omvang: 100
  • Papiergewicht: omslag 200 gr / binnenwerk 80 gr
  • Oplage: 10.000
     

Proefschriften

Na maandenlang onderzoek doen en het beschrijven daarvan wil je het eindresultaat natuurlijk ook kenbaar maken. Proefschriften worden in boekvorm uitgegeven en aan belangstellenden verspreid.

Specificaties

  • Formaat: 17 x 24 cm
  • Omvang: 204 pagina's
  • Papiergewicht: omslag 200 gr / 80 gr
  • Oplage: ca 500 exemplaren
opmaak posters

Posters en banieren

Als je in je omgeving goed om je heen kijkt, dan zijn er overal posters met een boodschap zichtbaar. Veelal worden posters ingezet als promotiemiddel van een evenement. Regelmatig zie je in het straatbeeld dan ook de aanplakbiljetten veranderen.

Specificaties

  • Formaat: A0: 84 x 118,8 cm
  • Omvang: 1, enkelzijdig bedrukt
  • Papiergewicht: 80 gram
  • Oplage: 2000 exemplaren
plattegrond

Plattegronden

Als je op vakantie gaat en je bezoekt een stad dan is het nog altijd fijn om met een plattegrond op verkenning uit te gaan. Toeristenbureaus investeren meer en meer in technieken om per mobiele telefoon de toeristen te informeren. Deze heb je per slot van rekening toch bij je als je op reis gaat. Maar toch worden er nog altijd informatiebrochures en plattegronden gedrukt en verkocht. Het is namelijk veel makkelijker om samen op een plattegrond de route uit te stippelen dan je samen te verdiepen in de kaart op het scherm van de mobiele telefoon.

Bij het definieren van de specificaties van een plattegrond moet je goed rekening houden met het gebruik. Het formaat is altijd groot, de kaart wordt vaak in- en uitgevouwen en het gebruik is veelal buiten. De keuze van papier en de afwerking daarvan kun je daarop afstemmen.

Stickers en magneten

Auto’s, fietsen en lantarenpalen nog regelmatig zijn ze voorzien van een sticker. Dan wel van het pretpark dat je hebt bezocht, de afzender van de fietsenmaker of van de plaatselijke pizzakoerier. Stickers worden nog altijd ingezet als promotiemiddel en door bedrijven weggegeven als gadget.

In de opmars zijn tegenwoordig ook de magneten. In verschillende vormen, formaten en opdruk worden deze gedrukt. Deze zijn leuk om weg te geven maar ook de houdbaarheid is langer dan een sticker. De magneet wil nog wel eens veranderen van koelkastdeur.

Pennen, mokken en T-shirts

Als we spreken over drukwerk dan betreft dat niet altijd drukken op papier. Bedrukken van pennen, mokken en T-shirts is ook een druktechniek. Zodoende valt dit ook onder drukwerk.

verpakking met reclamefolders

Reclamefolders

Afhankelijk van de sticker die je op je brievenbus hebt geplakt ontvang je ze wel of niet. Bij veel mensen vallen er nog wekelijks een stapel reclamefolders op de deurmat. Folders in verschillende formaten van diverse bedrijven die huis aan huis promotie maken voor de producten die ze willen verkopen.
 

Verpakkingen

Bijna elk artikel dat je koopt is voorzien van een verpakking. Natuurlijk voorzien van product informatie maar ook het bedrijf dat het product aanbied maakt op het pak gebruik van de ruimte om het bedrijf te promoten
 

  • 06 48 92 41 00
  • info@dtpathome.nl
  • www.dtpathome.nl